10. apr. 2011

Jeg velger meg april!

Det er noe med våren, folk kommer fram fra sine huler og smilene blir bredere og bredere. I hagen spirer og gror det. Selv har jeg funnet et par overraskelser. Jeg har knopper som ser slik ut:

Jeg trodde først det var en kongle da jeg ryddet opp i bedet, men den satt fast! Sikkert noe jeg plantet i høst, men hukommelsen er ikke med meg.  Lurer på hvordan det ser ut når det kommer ordentlig opp! Ellers så nyter jeg krokusen som villig strekker seg etter solen, og tulipanene som vokser villig vekk hver dag.


Diktet til Bjørnsterne Bjørnson må selvfølgelig med.
Selv om Bjørnsterne ikke var så lysten på å skrive diktet om April da han ble spurt har han klart å fange hva som skjer.  Det er godt å huske at det skal litt rabalder til for at sommer'n skal bli super! 

Jeg velger meg april

I den det gamle faller,
i den det ny får feste;
det volder litt rabalder,-
dog fred er ei det beste,
men at man noe vil.

Jeg velger meg april,
fordi den stormer, feier,
fordi den smiler, smelter,
fordi den evner eier,
fordi den krefter velter,-
i den blir somren til!





Det er godt å kunne velge seg april når verden våkner opp og man kjenner at det kribler i kroppen!


Ingen kommentarer: